STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA
TECHNIKÓW DENTYSTYCZNYCH
Spis treści:
1. NAZWA, TEREN DZIAŁANIA, CHARAKTER PRAWNY
2. CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
3. CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
4. WŁADZE PTTD
5. WALNY ZJAZD DELEGATÓW
6. ZARZĄD GŁÓWNY
7. GŁÓWNA KOMISJA REWIZYJNA
8. GŁÓWNY SĄD KLOEŻEŃSKI
9. ODDZIAŁY PTTD
10. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA PTTD
11. MAJĄTEK PTTD
12. ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE PTTD
____________________________________________________________________
Rozdział I
NAZWA, TEREN DZIAŁANIA, CHARAKTER PRAWNY
§1.
Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Techników Dentystycznych zwane dalej w skrócie PTTD.
§2.
Terenem działalności PTTD jest Rzeczpospolita Polska, a siedzibą władz jest miasto Łódź.
§3.
1. Stowarzyszenie działa zgodnie z ustawą z dn.7 kwietnia 1989 r.- Prawo o Stowarzyszeniach / Dz.U. z 2001r. Nr. 79, poz.855 z późn. zm./, ustawą z dn.24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie / Dz.U. Nr. 96 poz.873 z późn. zm./ oraz niniejszym Statutem.
2. Organem rejestrowym PTTD jest Krajowy Rejestr Sądowy.
§4.
1. PTTD może powoływać Oddziały oraz Koła Terenowe.
2. Działalność PTTD opiera się przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
3. PTTD może należeć do innych krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń o tym samym i podobnym profilu działania.
§5.
1. PTTD ma prawo używania pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
2. Godłem PTTD jest kompozycja plastyczna w formie przekroju zęba dwukorzeniowego, przedtrzonowego, okolona napisem o treści; Polskie Towarzystwo Techników Dentystycznych.
3. Nazwa PTTD oraz godło PTTD są prawnie zastrzeżone.
Rozdział II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§6.
Celem PTTD jest:
1. Propagowanie wiedzy w zakresie nauk dentystycznych ze szczególnym uwzględnieniem protetyki dentystycznej i ortodoncji oraz szerzenie zdobyczy nauki wśród techników dentystycznych.
2. Inicjowanie i popieranie nowoczesnych rozwiązań i technologii zawodowych.
3. Podnoszenie poziomu zawodowego członków PTTD, kształtowanie i rozpowszechnianie zasad etyki zawodowej.
4. Współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami zawodowymi, naukowymi w kraju i zagranicą.
5. Współpraca z organami administracji publicznej, organami samorządu terytorialnego, sądami, związkami zawodowymi, urzędami i innymi instytucjami w zakresie konsultowania projektów aktów normatywnych dotyczących działalności statutowej.
6. Obrona interesów indywidualnych i zbiorowych członków PTTD. Reprezentowanie i ochrona zawodu technika dentystycznego.
7. Budowa prestiżu i znaczenia oraz integracja środowiska techników dentystycznych.
8. Propagowanie wiedzy w zakresie innych nauk: prawa, ekonomii i marketingu związanych z prowadzoną działalnością.
§7.
PTTD realizuje swoje cele przez:
1. Organizowanie posiedzeń, sympozjów, konferencji, zjazdów i kongresów.
2. Kursy i wykłady dokształcające.
3. Działalność wydawniczą.
4. Ogłaszanie konkursów na opracowanie ważnych zagadnień z zakresu protetyki dentystycznej.
5. Organizowanie oraz uczestniczenie w wystawach, pokazach, wyjazdach naukowych.
6. Podejmowanie działań zmierzających do podnoszenia w Polsce wiedzy z zakresu protetyki dentystycznej.
7. Wspieranie działalności innych osób prawnych, prowadzących działania zbieżne z celami PTTD.
Rozdział III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§8.
Członkowie dzielą się na:
1. Zwyczajnych.
2. Wspierających.
3. Honorowych.
§9.
1. Członkiem zwyczajnym może być osoba będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, mająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, posiadająca uprawnienia zawodowe technika dentystycznego, która uznaje cele PTTD i zobowiązuje się do przestrzegania Statutu.
2. Członkiem może być również uczeń lub student kształcący się w zawodzie technika dentystycznego, chcący w ten sposób rozszerzyć swoją wiedzę.
3. O przyjęciu do PTTD decyduje właściwy Zarząd Oddziału, zwykłą większością głosów, po złożeniu przez kandydata, pisemnej deklaracji członkowskiej.
4. W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia osoba zainteresowana ma prawo złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia jej uchwały Zarządu Oddziału / dotyczącej odmowy przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia /- odwołanie do Zarządu Głównego. Odwołanie składa się za pośrednictwem właściwego Zarządu. Zarząd Główny rozpatruje odwołanie na najbliższym posiedzeniu. Decyzja Zarządu Głównego w przedmiotowej sprawie jest ostateczna.
§10.
Członek zwyczajny PTTD ma prawo:
1. Biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz.
2. Udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez PTTD.
3. Zgłaszania wniosków dotyczących działalności PTTD.
4. Noszenia odznaki organizacji.
§11.
Członek zwyczajny ma obowiązek:
1. Przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz PTTD.
2. Uczestniczyć w działalności PTTD.
3. Regularnie opłacać składkę członkowską.
4. Emeryci i renciści nieprowadzący działalności gospodarczej są zwolnieni z opłacania składki członkowskiej.
§12.
Utrata członkostwa zwyczajnego następuje w przypadku:
1. Złożenia pisemnej rezygnacji.
2. Skreślenia z listy członków przez Zarząd Oddziału na skutek niepłacenia składek przez dwa lata w terminie do 31 marca roku następnego.
3. Wykluczenia prawomocnym orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego na skutek łamania statutu, regulaminu i zasad etyki zawodowej.
4. W przypadku utraty członkostwa w trybie, o którym mowa w pkt.2, członkostwo może być przywrócone po opłaceniu zaległych składek.
5. Utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
6. Śmierci członka.
7. Od uchwał Zarządu Oddziału, przysługuje członkom stowarzyszenia odwołanie do Zarządu Głównego, które należy wnieść w terminie 14 dni od daty otrzymania /doręczenia / powyższej uchwały na piśmie. Odwołanie składa się za pośrednictwem właściwego Zarządu. Zarząd Główny rozpatruje odwołanie na najbliższym posiedzeniu. Decyzja Zarządu Głównego w przedmiotowej sprawie jest ostateczna.
§13.
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i prawna, deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną, która za swoją zgodą zostaje przyjęta do PTTD.
2. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie uchwały Zarządu Głównego.
3. Członek wspierający opłaca roczną składkę w zadeklarowanej przez siebie wysokości do dnia 31 marca każdego roku.
4. Członkowie wspierający nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego, mogą jednak na zaproszenie, brać udział z głosem doradczym, osobiście lub przez upoważnionego przedstawiciela, w posiedzeniach władz statutowych PTTD, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
5. Członkostwo członka wspierającego wygasa w wyniku braku aktywności w ciągu 2 lat.
6. Osobom szczególnie zasłużonym może być nadana godność członka honorowego.
7. Godność członka honorowego PTTD nadaje Walny Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu Głównego.
8. Członek honorowy ma wszystkie prawa członka zwyczajnego.
9. Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku uiszczania składek członkowskich.
10. Członek honorowy traci tę godność, jeżeli dopuści się czynów niegodnych, stwierdzonych prawomocnym wyrokiem sądowym lub orzeczeniem sądu koleżeńskiego. Decyzję w tym zakresie podejmuje Walny Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu Głównego.
Rozdział IV
WŁADZE PTTD
§14.
Władzami PTTD są:
1. Walny Zjazd Delegatów.
2. Zarząd Główny.
3. Główna Komisja Rewizyjna.
4. Główny Sąd Koleżeński.
§15.
1. Kadencja władz PTTD trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się podczas Walnego Zjazdu Delegatów, w głosowaniu tajnym.
2. Kadencja dotychczasowego Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Koleżeńskiego wygasa z chwilą podjęcia przez Walny Zjazd Delegatów uchwały o powołaniu nowo wybranych organów na następną kadencję.
§16.
1. W przypadku ustąpienia, odwołania lub śmierci członka Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Koleżeńskiego w trakcie trwania kadencji, skład tych organów jest uzupełniany z listy rezerwowej uzyskanej podczas wyborów. Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
2. W przypadku ustąpienia w czasie kadencji z Zarządu Głównego osoby funkcyjnej, prawo wyboru nowej osoby funkcyjnej przysługuje Zarządowi spośród swoich członków.
3. Funkcję Prezesa Zarządu Głównego można pełnić nie dłużej niż przez 2 następujące po sobie kadencje.
4. Członek Zarządu Głównego PTTD, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Koleżeńskiego nie może być osobą, która była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego, lub przestępstwo skarbowe.
5. Nie można łączyć funkcji w organach Stowarzyszenia wymienionych w §14, w pkt.2, 3, 4.
Rozdział V
WALNY ZJAZD DELEGATÓW
§17.
Najwyższą władzą PTTD jest Walny Zjazd Delegatów zwoływany przez Zarząd Główny raz na 4 lata.
§18.
Do kompetencji Walnego Zjazdu Delegatów należy:
1. Ustalanie głównych kierunków działania w okresie kadencji.
2. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania z działalności ustępujących władz PTTD.
3. Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej, w przypadku nie udzielenia Zarządowi Głównemu absolutorium, dotychczasowi członkowie Zarządu nie posiadają biernego prawa wyborczego do władz PTTD, na odbywającym się Walnym Zjeździe.
4. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego Walnego Zjazdu Delegatów.
5. Wybór członków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego, z zastrzeżeniem §23, pkt.2.
6. Nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego PTTD, na wniosek Zarządu Głównego.
7. Podejmowanie uchwał o zmianie Statutu oraz rozwiązaniu PTTD, z zastrzeżeniem §51,pkt.1.
8. Uchwalanie regulaminów działania dla Głównej Komisji Rewizyjnej oraz Głównego Sądu Koleżeńskiego.
9. Rozpatrywanie wniosków złożonych przez delegatów i władze PTTD.
§19.
1. Delegaci na Walny Zjazd wybierani są przez Walne Zebrania Oddziałów, według zasad ustalonych przez Zarząd Główny. Ustalane liczby delegatów powinny być proporcjonalne do liczby zrzeszonych członków zwyczajnych na terenie działania poszczególnych oddziałów.
2. Walny Zjazd Delegatów może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
3. Zjazd nadzwyczajny obraduje nad sprawami, dla których został powołany.
4. Walny Zjazd Delegatów jest prawomocny przy obecności, co najmniej połowy wybranych delegatów w oddziałach.
5. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem §51,pkt.1.
6. Mandat delegata trwa przez całą kadencję nowo wybranych władz.
§20.
1. W Walnym Zjeździe udział biorą:
1/ z głosem stanowiącym, z biernym i czynnym prawem wyborczym – delegaci wybrani w oddziałach.
2/ z głosem doradczym – członkowie władz naczelnych, o ile nie zostali wybrani delegatami oraz członkowie honorowi i osoby zaproszone.
§21.
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zjazdu Delegatów, Zarząd Główny PTTD, zawiadamia delegatów, co najmniej na 30 dni przed terminem Zjazdu.
§22.
1. Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów zwoływany jest:
1/ z inicjatywy Zarządu Głównego,
2/ na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
3/ na wniosek, co najmniej 30 % ogólnej liczby Zarządów Oddziałów,
4/ na wniosek 45% liczby delegatów wybranych na Walny Zjazd Delegatów.
2. Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów zwoływany jest przez Zarząd Główny PTTD, w terminie do 3 miesięcy od daty złożenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.
3. Nadzwyczajny Walny Zjazd nie przedłuża kadencji, dotyczy to również Nadzwyczajnego Walnego Zjazdu, na którym wybrano nowe władze statutowe PTTD.
Rozdział VI
ZARZĄD GŁÓWNY
§23.
1. Zarząd Główny PTTD składa się z:
1/ Prezesa,
2/ 8 członków.
2. Prezesa – Walny Zjazd Delegatów wybiera w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w pierwszej turze głosowania. W przypadku nie uzyskania przez żadnego z kandydatów wymaganej większości głosów – do drugiej tury przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą ilość głosów. W drugiej turze – wybór następuje zwykłą większością głosów. Wybór pozostałych członków Zarządu Głównego w liczbie 8 następuje zwykłą większością głosów.
3. Kandydatów do władz PTTD mogą zgłaszać delegaci na Walnym Zjeździe.
4. Prezydium Zarządu Głównego składa się z 5 członków, w tym; Prezesa, 2 Wiceprezesów, Skarbnika, Sekretarza Generalnego wybierani są na wniosek Prezesa, przez Zarząd spośród członków Zarządu.
5. W okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego PTTD, jego uprawnienia posiada Prezydium, zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd Główny.
6. Od uchwał Prezydium Zarządu Głównego przysługuje odwołanie do Zarządu Głównego PTTD, w terminie 30 dni od powiadomienia.
7. Posiedzenia Zarządu Głównego PTTD odbywają się nie rzadziej niż 3 razy w roku, posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego odbywają się nie rzadziej niż 4 razy w roku.
8. Uchwały Zarządu i Prezydium zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków.
9. W okresie między posiedzeniami Prezydium Zarządu Głównego, jego uprawnienia przysługują Prezesowi Zarządu Głównego. Podjęte w tym trybie decyzje podlegają zatwierdzeniu przez Prezydium na najbliższym posiedzeniu.
10. Uchwały Zarządu Głównego PTTD są ostateczne.
11. Członek Zarządu lub Prezydium, który trzy razy bez usprawiedliwienia, nie weźmie udziału w posiedzeniach, zostaje zawieszony w swoich prawach.
§24.
Do kompetencji Zarządu Głównego PTTD należy:
1. Wykonanie uchwał Walnego Zjazdu Delegatów.
2. Reprezentowanie PTTD na zewnątrz, działanie w jego imieniu, wobec organów państwowych, osób fizycznych i prawnych w Polsce i zagranicą.
3. Uchwalanie planów działania i planów finansowych PTTD oraz ustalanie składek członkowskich.
4. Zarządzanie majątkiem i funduszami PTTD, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Ustalanie zasad i prowadzenie działalności gospodarczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz Statutem.
6. Ustalanie wysokości opłat z tytułu wpisowego, składek rocznych oraz innych opłat od osób fizycznych i prawnych na rzecz PTTD.
7. Ustalanie ordynacji wyborczych i zatwierdzanie wytycznych do przeprowadzenia kampanii sprawozdawczo – wyborczych w oddziałach PTTD.
8. Zatwierdzanie regulaminów i instrukcji organizacyjnych dla Zarządów Oddziałów i kół PTTD.
9. Zwoływanie Walnych Zjazdów Delegatów.
10. Powoływanie i rozwiązywanie jednostek terenowych PTTD – oddziałów i kół oraz określanie ich zasięgu działania oraz siedziby.
11. Rozpoznawanie odwołań od uchwał Zarządu Oddziału, odmawiających przyjęcia w poczet członków.
§25.
1. Zarządowi Głównemu PTTD służy prawo powoływania komisji i zespołów problemowych, działających w okresie kadencji Zarządu, bądź w czasie przeznaczonym na wykonanie działania.
2. Wymienione w §25, pkt.1 organy działające przy Zarządzie Głównym pracują na podstawie własnych regulaminów, zatwierdzonych przez Zarząd Główny. Za ich działalność odpowiadają Przewodniczący.
Rozdział VII
GŁÓWNA KOMISJA REWIZYJNA
§26.
1. Główna Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 członków, w tym Przewodniczącego i Sekretarza.
2. Główna Komisja Rewizyjna przeprowadza przynajmniej raz w roku kontrolę całokształtu działalności PTTD, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności działania.
3. Główna Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zjazdowi Delegatów sprawozdanie oraz posiada wyłączne prawo stawiania wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi Głównemu PTTD absolutorium.
4. Protokół z przeprowadzonych kontroli Komisja Rewizyjna przedkłada Zarządowi Głównemu.
5. Główna Komisja Rewizyjna ma prawo wystąpienia do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości.
6. Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek komisji, może brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego i innych organów PTTD z głosem doradczym.
7. Główna Komisja Rewizyjna nadzoruje działalność Komisji Rewizyjnych oddziałów.
8. Uchwały Głównej Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy członków.
9. Główna Komisja Rewizyjna ma prawo zwołania Walnego Zjazdu Delegatów w razie nie zwołania go przez Zarząd Główny w terminie określonym Statutem.
10. Główna Komisja Rewizyjna ma prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd Główny z jego statutowych obowiązków.
§27.
1. Szczegółowy zakres działalności Głównej Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walny Zjazd Delegatów.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego i pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia, ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
Rozdział VIII
GŁÓWNY SĄD KOLEŻEŃSKI
§28.
1. Główny Sąd Koleżeński składa się z 3 – 5 członków, w tym: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz.
2. Główny Sąd Koleżeński powołany jest do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami
w obrębie PTTD.
3. Rozpatruje odwołania od orzeczeń Sądów Koleżeńskich w oddziałach.
4. Zasady i tryb postępowania Głównego Sądu Koleżeńskiego określa regulamin zatwierdzony przez Walny Zjazd Delegatów.
§29.
1. Główny Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
1/ upomnienie,
2/ nagana,
3/ wykluczenie z PTTD.
2. Od orzeczeń Głównego Sądu Koleżeńskiego przysługuje prawo odwołania do Walnego Zjazdu Delegatów w terminie 30 dni od otrzymania orzeczenia.
Rozdział IX
ODDZIAŁY PTTD
§30.
1. Oddziały terenowe powstają i mogą być rozwiązane na podstawie uchwały Zarządu Głównego.
2. Oddział może być powołany, jeżeli minimalna ilość członków na terenie zgodnym z podziałem administracyjnym kraju na województwa, wynosi 15 członków.
3. Oddziały nie posiadają osobowości prawnej.
§31.
1. Władzami oddziału są:
1/ Walne Zebranie Oddziału.
2/ Zarząd Oddziału.
3/ Komisja Rewizyjna Oddziału.
4/ Sąd Koleżeński Oddziału.
2. Kadencja władz Oddziału trwa 4 lata.
3. Prezes Zarządu Oddziału może pełnić funkcję nieprzerwanie tylko przez 2 następujące po sobie kadencje.
WALNE ZEBRANIE ODDZIAŁU
§32.
1. Walne Zebranie Oddziału jest najwyższą władzą Oddziału PTTD.
2. Walne Zebranie Oddziału może być zwołane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
§33.
Do kompetencji Walnego Zebrania Oddziału należy:
1. Udzielenie absolutorium Zarządowi Oddziału na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału, w przypadku nie udzielenia Zarządowi Oddziału absolutorium, dotychczasowi członkowie Zarządu nie posiadają biernego prawa wyborczego do władz Zarządu Oddziału.
2. Uchwalenie programu działalności Oddziału, zgodnie ze Statutem oraz uchwałami władz PTTD.
3. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego Walnego Zebrania Oddziału.
4. Rozpatrywanie sprawozdań i podejmowanie uchwał w sprawach związanych z działalnością Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego Oddziału.
5. Wybór Prezesa i członków Zarządu Oddziału, Komisji Rewizyjnej Oddziału, Sądu Koleżeńskiego Oddziału oraz delegatów na Walny Zjazd PTTD.
6. Walne Zebranie Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału raz na 4 lata.
7. O terminie Walnego Zebrania Delegatów i proponowanym porządku obrad, Zarząd Oddziału zawiadamia członków oddziału, co najmniej 30 dni przed terminem rozpoczęcia zebrania.
§34.
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Oddziału zwoływane jest:
1/ na wniosek Zarządu Oddziału,
2/ na podstawie uchwały Zarządu Głównego,
3/ na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału,
4/ na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków PTTD zrzeszonych w Oddziale.
2. Zarząd Oddziału zwołuje nadzwyczajne Walne Zebranie Oddziału w terminie 45 dni od otrzymania wniosku lub podjęcia własnej uchwały.
3. W Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Oddziału uczestniczą przedstawiciele Prezydium Zarządu Głównego PTTD.
§35.
1. W Walnym Zebraniu Oddziału biorą udział:
1/ z głosem decydującym członkowie PTTD zrzeszeni w Oddziale,
2/ z głosem doradczym osoby zaproszone.
2. Uchwały Walnego Zebrania Oddziału podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeżeli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
ZARZĄD ODDZIAŁU
§36.
Zarząd Oddziału składa się z 4 – 7 członków, w tym: prezes, wiceprezes i sekretarz i skarbnik.
§37.
Do zakresu działania Zarządu Oddziału należy:
1. Prowadzenie działalności szkoleniowo – naukowej przez organizowanie zjazdów, sympozjów, konferencji, posiedzeń i kursów.
2. Realizacja uchwał Walnego Zebrania Oddziału oraz uchwał i wytycznych władz PTTD.
3. Uchwalanie planów działalności oddziału PTTD oraz składanie sprawozdań z ich realizacji.
4. Podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd Główny.
5. Zwoływanie Walnych Zebrań Oddziału.
6. Powoływanie – na okres kadencji – zespołów do realizacji celów PTTD.
7. Wnioskowanie do Zarządu Głównego o utworzenie i rozwiązanie kół.
§38.
1. Posiedzenia Zarządu Oddziału zwoływane są przez Prezesa Oddziału w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Uchwały Zarządu Oddziału zapadają większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy liczby członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów – głos Prezesa jest głosem decydującym.
KOMISJA REWIZYJNA ODDZIAŁU
§39.
1. Komisja Rewizyjna Oddziału jest organem kontrolnym Oddziału oraz działających na jego terenie kół.
2. Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 – 5 członków, w tym przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz.
§40.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:
1. Kontrola całokształtu działalności Oddziału, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej Oddziału pod względem celowości, rzetelności i gospodarności działania.
2. Kontrola opłacania składek członkowskich.
3. Składanie sprawozdania na Walnym Zebraniu Oddziału z oceną działalności Zarządu, oraz z wnioskiem o udzielenie ustępującemu Zarządowi Oddziału absolutorium.
4. Kontrola działalności kół terenowych / o ile są w danym Oddziale/.
5. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków. 6. Występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Oddziału. 7. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Oddziału może brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
SĄD KOLEŻEŃSKI ODDZIAŁU
§41.
1. Sąd Koleżeński Oddziału składa się z 3 – 5 członków, w tym: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz.
2. Sąd Koleżeński Oddziału orzeka głosami większości swego składu.
§42.
1. Sąd Koleżeński Oddziału rozpatruje w pierwszej instancji sprawy członków PTTD.
2. Właściwy miejscowo do rozpoznania sporu jest Sąd Koleżeński Oddziału, do którego należy wnoszący skargę.
§43.
1. Sąd Koleżeński Oddziału może orzekać następujące kary:
1/ upomnienie,
2/ nagana,
3/ zawieszenie w prawach członkowskich na czas od 3 miesięcy do roku.
2. Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego Oddziału wydanych w pierwszej instancji przysługuje odwołanie do Głównego Sądu Koleżeńskiego, w terminie 30 dni od daty otrzymania orzeczenia.
KOŁA TERENOWE PTTD
§44.
1. Z inicjatywy, co najmniej 5 członków PTTD może być utworzone Koło Terenowe, grupujące osoby zamieszkałe na danym terenie.
2. Członkowie Koła Terenowego wybierają lub odwołują w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, przewodniczącego i jego zastępcę.
3. Przewodniczący kieruje bieżącą działalnością Koła Terenowego.
4. Celem Koła Terenowego jest zwiększanie aktywności stowarzyszenia. W działalności tej Koło korzysta z pomocy PTTD.
5. O sposobie finansowania działalności Koła Terenowego decyduje Zarząd danego Oddziału na wniosek Przewodniczącego Koła.
6. Funkcje innych organów statutowych pełnią dla Koła Terenowego organy statutowe Oddziału.
Rozdział X
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA PTTD
§45.
Przedmiotem działalności gospodarczej jest:
1. PKD 94.99.Z – działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.
2. PKD 58.19.Z – pozostała działalność wydawnicza.
3. PKD 82.30.Z – działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.
4. PKD 85.59.B – pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
5. PKD73.12.A – pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe.
6. PKD73.12.B – pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych.
7. PKD73.12.C – pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych / Internet /.
8. PKD73.12.D – pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach.
§46.
1. Działalność gospodarcza PTTD jest prowadzona w formie organizacyjnie wyodrębnionej – przez przedstawicielstwa, biura, zakłady i inne jednostki organizacyjne.
2. Dochód z działalności gospodarczej PTTD służy wyłącznie do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
§47.
Zakres działania przedstawicielstw, zakładów, biur i innych jednostek organizacyjnych oraz zakres uprawnień i obowiązków ich kierowników, określa regulamin organizacyjny, uchwalony przez Zarząd Główny PTTD.
Rozdział XI
MAJĄTEK PTTD
§48.
1. Majątek PTTD stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
2. Na fundusze PTTD składają się:
1/ wpływy z wpisowego i składek członkowskich,
2/ wpływy z działalności statutowej,
3/ dotacje, zapisy i darowizny,
4/ dochody z działalności gospodarczej.
3. Oddziały PTTD odprowadzają do Zarządu Głównego do 20 grudnia każdego roku, 50% składki rocznej i wpisowego.
§49.
1. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej PTTD ustala Zarząd Główny PTTD w oparciu o aktualne obowiązujące przepisy.
2. Władze PTTD są obowiązane zarządzać majątkiem zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Główny.
3. Stowarzyszenie nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, organów lub pracowników.
§50.
1. Dla ważności oświadczeń dotyczących praw i obowiązków majątkowych PTTD wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu Głównego, w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów, działających łącznie.
2. Stowarzyszenie jest reprezentowane na zewnątrz przez dwóch członków Zarządu Głównego, w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów, działających łącznie.
Rozdział XII
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE PTTD
§51.
1. Zmiana Statutu lub rozwiązanie PTTD wymaga uchwały Walnego Zjazdu Delegatów, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy liczby delegatów.
2. O zamiarze rozwiązania PTTD, delegaci winni być powiadomieni pisemnie przez Zarząd Główny, co najmniej 3 miesiące przed planowanym terminem Walnego Zjazdu.
3. W razie podjęcia przez Walny Zjazd Delegatów uchwały o rozwiązaniu PTTD, Walny Zjazd decyduje o przekazaniu majątku PTTD i powołuje Komisję Likwidacyjną.
4. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nieuregulowanych w Statucie, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o Stowarzyszeniach / Dz. U. z 2001r., Nr. 79, poz. 855 z późn. zm. /